Hoe werf je generatie Z ?
Vereerd voel ik me, dat de studenten vereniging Ekonomika van de Universiteit van Leuven mij gevraagd hebben, een workshop te geven, als afsluiter van de 3 Bedrijvenbeurzen. 110 bedrijven doen mee met de grootste, algemene Bedrijvenbeurs.
Deze beurs is er voor de studenten om uit te zoeken welk bedrijf en baan er bij hun past en de bedrijven zijn, zeker in deze schaarse arbeidsmarkt, opzoek naar goede passende starters. De vraag was: "wat kan er verbeterd worden aan de bedrijvendagen". Tja wat ga je vertellen aan bedrijven die een hele afdeling hebben voor het aannemen van youngsters? Precies! zoveel kennis in huis. Zoveel vragen van studenten. Laat ze met elkaar praten. 40 mensen van bedrijven en 20 studenten hebben met elkaar gesproken over wat bedrijven moeten doen om de generatie Z te enthousiasmeren voor een baan en andersom, wat kunnen studenten doen om erachter te komen wat er bij hen past.
Wat is er uitgekomen? Het mooiste vond ik zelf dat de gesprekken met elkaar al zo bijzonder waren. Vragen als "hoe kan ik solliciteren op een baan terwijl ik niet eens weet wat de baan inhoudt" of "waarom staat er zo onduidelijk in teksten wat de baan nu precies inhoudt" of "een mail die jullie aan iedereen sturen geeft nu niet direct het gevoel dat ik welkom ben of jullie geïnteresseerd in zijn in mij". Of bij bedrijven; hoe kunnen wij als bedrijf goed zien uit welk jaar jullie komen of welke richting jullie studeren". Vragen die zo logisch zijn, maar geldt dat niet voor veel oplossingen. Het is niet heel erg moeilijk bedenken hoe je het moet doen, maar hoe geef je er prioriteit aan en ga je het doen?
Voor de Z generatie geldt in ieder geval dat ze als digital nomads, heel makkelijk informatie willen vinden en houden van persoonlijk contact. Dus niet op een Bedrijvenbeurs aangeven, "kijk maar op de website voor onze banen ", waar ze vervolgens 10 keer moeten klikken en een lap tekst zien zonder te begrijpen wat er staat, of bij ons is alles mogelijk wat zoek je. Wel een inhoudelijke persoon bij de stand die verstand heeft van de inhoud van de baan en ze kan vertellen wat ze op dagdagelijkse basis gaan doen. Niet alleen maar triggers voor naamsbekendheid maar ook aangeven hoe en of ze thuis kunnen werken, duidelijkheid over de groeimogelijkheden en wat ze kunnen verwachten bij het type bedrijf. Werken bij een consultancy is echt wezenlijk anders dan het werken voor een bedrijf, die zelf producten maakt/ dienstverlening geeft, wel of geen winstoogmerk hebben. Ga het gesprek daarover aan met elkaar. Daarnaast is het altijd een idee om in deze war of talent te kijken naar de persoon en of deze past bij het bedrijf en ze dan zelf op te leiden. Uiteindelijk geeft de opleiding een basis en toegang tot het analyseren en te kijken naar situaties op verschillende manieren. De ervaring doet de rest. Is het dan niet juist belangrijk de mensen aan te nemen met het juiste DNA? Vragen over Generatie Z vraag een advies gesprek aan.