Hoe wordt jij een strategisch recruitmentpartner
Evelijn de Flines
09/17/2024
2 min
0

Wat is strategisch recruitment eigenlijk. Praktische tips voor meer strategie

09/17/2024
2 min
0

Veel recruiters horen tegenwoordig dat ze "strategischer" moeten worden, maar wat betekent dat precies? En hoe zorg je ervoor dat je als recruitmentpartner écht meerwaarde kunt leveren op strategisch niveau? Hieronder vind je praktische tips om je recruitmentstrategie te versterken en beter samen te werken met het managementteam (MT) en hiring managers.  

 Herkenbare situatie:  

Als een hiring manager bij je aanklopt met een vacature die "gisteren al ingevuld had moeten zijn," dan weet je dat je in een reactieve modus zit. Maar wat als je een stap verder kunt gaan en in november al een plan hebt over hoe je de recruitmentbehoeften van het komende jaar opgepakt kan worden? Zo krijg je niet alleen grip op de wijze van instroom, maar neem je een strategische positie in binnen het bedrijf.  

Hoe kun je groeien als strategisch recruitmentpartner?  

Als deze situaties herkenbaar zijn, is er ruimte voor groei:  

  • Vacatures moeten altijd "met spoed" worden ingevuld. 
  • Er is weinig begrip voor de inspanningen die nodig zijn om de juiste kandidaten te vinden.  
  • Hiring managers verwachten vaak een "schaap met vijf poten" en willen niet buiten dat profiel denken.  
  • Recruitment komt zelden ter sprake bij het managementteam, en er is geen specifiek recruitmentbudget.  
  • Hiring managers voeren gesprekken op gevoel, en freelancers worden zonder overleg ingehuurd als het langer duurt om iemand te vinden.
  • Deze aanpak is niet ongewoon, maar hoe zorg je ervoor dat je recruitment meer gewicht krijgt binnen de organisatie?


 Hier zijn een paar praktische stappen om je rol te versterken:  

Meet de Candidate Experience   

Als je meet hoe de kandidaten (afgewezen, teruggetrokken en aangenomen kandidaten het gehele recruitment proces ervaren en of zij het bedrijf aanbevelend (de cNPS score) dan het je gelijk inzicht in verbeterpunten én laat zien hoe je naamsbekendheid, proces en gesprekken worden ervaren door de kandidaten/ sollicitanten.  

Verzamel daarnaast Data en Metrics:  

  • Costs per Hire: Wat kost het om een nieuwe werknemer aan te nemen?  
  • Time to Hire: Hoe lang duurt het om een vacature te vervullen?  
  • Conversieratio: Welk percentage van de sollicitanten wordt aangenomen?  
  • Bekijk de doeltreffendheid van je arbeidsmarktcommunicatie  

 Arbeidsmarktcommunicatie en Employer Branding:  

  • Bekijk het vanuit het perspectief van de kandidaat. Vraag je af wat de kandidaat wil weten als hij of zij gaat solliciteren. Of betrek een van de teamleden en kom er achter wat zij belangrijk vinden in een vacature tekst of op de website.   
  • Cultuur is naast arbeidsvoorwaarden en goede werk prive balans de belangrijkste reden voor kandidaten om een overstap te maken. Gebruik dit en kijk hoe je drempelverlagend kandidaten in aanraking kan laten komen met je bedrijf. (Organiseer een openhuis of organiseer koffiegesprekken)   

 Vacatures intake:  

  • Herhaal niet automatisch de vacature tekst van de persoon die vertrekt, maar doe een uitgebreide vacature intake. Kijk samen met leidinggevende en teamleden wat er echt nodig is in het team om verder te komen.   

Plan Vooruit: Verloop en Groeicijfers  

Neem tijdig de verloopcijfers van de afgelopen jaren door en bespreek de groeiplannen of krimpverwachtingen voor het komende jaar. Dit helpt je om in november met het MT en de hiring managers te anticiperen op het aantal vacatures voor het volgende jaar en een recruitmentplan te presenteren.  

Maak Recruitment Een Vaste Agendapunt  

Zorg dat recruitment regelmatig op de agenda komt te staan van management- of afdeling overleggen. Plan maandelijkse updates met het MT en de hiring managers waarin je jouw acties en resultaten bespreekt in relatie tot de cijfers die je hebt verzameld.  

Tot slot:  

Met deze stappen word je een volwaardige strategische partner binnen je organisatie. Begin nu met het verzamelen van de juiste data en maak in november de eerste stap naar strategisch recruitment door het management proactief te betrekken bij je plannen voor het komende jaar. Je kunt starten met inzicht krijgen in de Candidate Experience, je kunt dan gelijk je Employer Branding meenemen. Ik zoek nog een pilotbedrijf voor een onafhankelijk onderzoek. Stuur me een bericht als je interesse hebt! 


 

Reacties