Referral is hot. Iedereen heeft het erover en buitelt over elkaar heen van goede adviezen. Van geef ze een reep chocola, tot het volledig procedureel invoeren van een punten systeem. Beide voorbeelden werken overigens goed! Referral is een hele mooie manier om te groeien.
Belangrijkste voor het slagen is dat je consequent moet zijn. Welke regels je ook bedenkt. Het is maatwerk. Een grotere organisatie, is meer gebaad met een goed uitgebreid reglement met heldere afspraken over wie wat krijgt en wanneer, dan een kleine organisatie.
Het begint met de beslissing of je referral goed wilt inzetten voor het invullen van vacatures. Dit moet gedragen worden door de beslissers. Daarna moet gekeken worden hoe en wat het beste past. Daarna komen vragen aan bod, zoals:
- Maak je voor alle vacatures gebruik van referral;
- Wat geef je de medewerkers;
- Hoe hou je de medewerkers die kandidaten aandragen tussentijds op de hoogte;
- Beloon je ook tussenstappen zoals het promoten van een vacature, of als kandidaten op 1e gesprek zijn geweest;
- Hoe controleer je de stappen;
- Moet je een reglement opstellen;
- Hoe enthousiasmeer je iedereen om in hun netwerk te kijken;
- Hoe hou je het goed werkbaar en efficient.
Al deze en meer vragen zijn heel belangrijk, maar het belangrijkste bij referral is de aandacht die je geeft aan de medewerker en degene die de medewerker aandraagt. Als je dat niet goed kan managen, krijg je het als een boemerang weer op je bord. Je krijgt negatieve pers waar je deze echt niet wilt, nl je eigen medewerkers.
Begin er pas aan als je echt weet hoe en er draagvlak is bij het management. Je moet zeker weten dat je er voldoende aandacht aan kan besteden. Ook op de lange termijn. Vragen hoe je referral kan invoeren? Neem contact met mij op of vraag een gratis advies gesprek aan.