geld en recruitment
Evelijn de Flines
07/12/2024
3 min
0

Het verlies van een goede kandidaat kost meer dan een goede klant

07/12/2024
3 min
0

Bij sales zijn klanttevredenheid enquêtes heel gangbaar. De feedback helpt te begrijpen wat goed gaat en waar verbetering nodig is. Dit is heel belangrijk want sales heeft een directe impact op de inkomsten van een bedrijf. Aandacht voor het meten van de kosten en rendement op investering (ROI) is super belangrijk. Sales moeten ook verantwoording afleggen voor hun uitgaven en aantonen hoe ze bijdragen aan de omzet. Omdat recruitment geen directe invloed heeft op de omzet en de kosten meer als overhead worden gezien ligt er minder nadruk op het nauwkeurig meten van de ROI van recruitment activiteiten. Maar is dit een terechte aanname?

Wat is de verhouding tussen het verlies van een klant of het verlies van een goede kandidaat. Volgens mij heeft dat alleen maar te maken met het feit onduidelijk is wat het verlies van een goede kandidaat kost en weinig inzichtelijk is wat het effect is op de omzet van het bedrijf. Maar die is er wel degelijk. Even wat impact voorbeelden van een sollicitant die ontevreden is over het werving en selectie proces (Slechte Candidate Experience:

  • Ontevreden sollicitanten delen hun negatieve ervaringen delen op platforms zoals Glassdoor of via Social Media, wat de reputatie van het bedrijf als werkgever schaad. Dit ontmoedigd toekomstige kandidaten om te solliciteren.
  • Negatieve Mond tot Mond reclame: sollicitanten delen hun ervaringen vaak met vrienden, familie en collega's wat direct de perceptie van het bedrijf kan beïnvloeden en reputatieschade oplevert.
  • Als het bedrijf een slechte werkgeversreputatie heeft onder sollicitanten, wordt het moeilijker om top talent aan te trekken, wat de kwaliteit van nieuwe goede kandidaten verlaagt.
  • Minder kandidaten verlagen de efficiëntie van het recruitment proces doordat een bedrijf meer moeite en middelen moet inzetten om geschikte kandidaten aan te trekken en behouden, hierdoor gaan de wervingskosten omhoog.
  • Dan benoem ik nog even apart de Time2Hire, als het aannemen van kwalitatief goede kandidaten langer duurt, heeft dit een enorm effect op het team, qua werkdruk of qua geld als er bijvoorbeeld een freelancer wordt ingezet.
  • De freelancers zijn een behoorlijke post voor de kosten,  maar hebben ook een negatief effect op de hiring van nieuwe medewerkers. De hiring manager trekt de vacature terug of neemt even geen vaste kandidaat aan als er net een freelancer is gestart. Logisch want je hebt je gaat niet 2 keer in een hele korte tijd, je team belasten met het inwerken en wegwijs maken binnen de organisatie. Uit onderzoek is gebleken dat een freelancer minder betrokken is bij de doelen en cultuur van het bedrijf. Dit heeft een negatief effect op de teamcohesie.
  • Zie voor een voorbeeld berekening mijn post over kosten van een negatieve Candidate Experience.

Ook al hebben ontevreden klanten direct invloed op de omzet en kunnen de reputatie van het bedrijf kunnen schaden. De kosten die gemoeid gaan bij ontevreden kandidaten zoals hierboven benoemd zijn aanzienlijk.  Dan wil ik daar nog wat kosten bij zetten. Namelijk die van de kosten van een mismatch (een kandidaat die uiteindelijk toch niet past en de organisatie snel moet of zelf verlaat). Kosten voor een mismatch worden geschat op 1 tot anderhalf jaarsalaris van de mismatch.

  • Een mismatch is minder productief en meldt zich vaker ziek
  • Impact op het team moraal/ betrokkenheid
  • Tijd om de kandidaat in te werken
  • Verlies van kennis en ervaring (zeker bij specialistische functies)
  • Duur voor het opnieuw invullen van de vacature
  • Druk op collega's totdat de vacature opnieuw wordt ingevuld
  • Kosten voor de werving & selectie, inwerk en opleidingskosten van de nieuw aan te nemen medewerker.
  • Mogelijke juridische kosten en afkoopsom
  • Reputatie schade voor het bedrijf en mogelijke klanten
  • Mogelijke kosten voor inhuur freelancers

Ik pleit ervoor dat er bij directie en management net als voor sales aandacht is voor klantervaringen, aandacht komt voor kandidaat ervaringen. Zeker nu de war of talent, door de vergrijzing alleen maar groter wordt. Recruitment moet meer meetbaar en zichtbaar worden, om in de nabije toekomst kwalitatief goede en voldoende kandidaten aan te nemen.

Het mooie is dat dit kan. Sterker nog ik kan dit voor jou doen. Ik bied verschillende mogelijkheden om, als onafhankelijke partij,  de Candidate Experience te meten. Een onderdeel hiervan is de  cNPS. Bij cNPS krijg je een cijfer, die de kandidaat tevredenheid laat zien. Dit cijfer kan je vergelijken met andere bedrijven en branches. Door de Candidate Experience te meten i.c.m de cNPS, weet jij wat er goed gaat, maar ook wat er beter kan. Ondanks dat er best veel Applicant Tracking Systems zijn waarbij je zelf de candidate experience meet, pleit ik voor een onafhankelijk onderzoek. Voordelen van onafhankelijk onderzoek Zijn

  • Een objectieve en onpartijdige evaluatie, waardoor eerlijke feedback verkregen wordt
  • Geeft vertrouwen aan de kandidaten om eerlijke feedback te geven
  • Het vergroot de betrouwbaarheid van de resultaten
  • Het doen van onafhankelijk onderzoek geeft aan dat bedrijven het echt serieus nemen, wat gelijk positief is voor je employer brand
  • De toevoeging van mijn 30 jaar ervaring met Recruitment en Candidate Experience geven extra inzichten

Klik hier voor meer informatie of een gratis intake



Reacties