Recruitment buiten de gebaande paden
Is er een manier om al het werk binnen de IT gedaan te krijgen? Wel als je een kleine verschuiving maakt in je perspectief. Je kan gebruik maken van de marge die door de verschuiving van perspectief ontstaat. Hieronder een aantal voorbeelden:
- Een ander perspectief op een vacature posten: Voor een bedrijf die een applicatie ontwikkeld voor lagere scholen, ontwikkelaars werven, door de vacature te posten in de nieuwsbrief van school. Je spreekt direct een betrokken groep aan. De ouders van de kinderen van scholen. Je bent hiermee onderscheidend en doet hetzelfde binnen een andere groep, dan je normaal gesproken kijkt.
- Zelf een inhoudelijk Event organiseren, met de producten en werkwijzen, waar de medewerkers van het bedrijf zelf mee werken. In dit specifieke voorbeeld hebben we het event onderscheidend gemaakt, door het heel interactief in te steken. We hebben hier gericht mensen voor uitgenodigd. Dit heeft een event opgeleverd waar 50 potentiele kandidaten zijn langsgekomen. 2 van deze potentiele kandidaten zijn aangenomen. Ook hier doe je iets gangbaars net even wat anders, je laat het medewerkers zelf vertellen.
- Een ander voorbeeld van het verschuiven van perspectief, is het opleiden van afstudeerders of te kijken naar de groep, die qua persoon perfect voldoen, maar niet alle inhoudelijke kennis hebben. Mijn ervaring met de laatste groep is, dat deze kandidaten meer dan gedreven zijn deze kans met beide handen aan te grijpen en te zorgen dat het slaagt. Ondanks dat ze een langere inwerk tijd hebben en ze moeten worden opgeleid, loont dit en ben je soms sneller dan te blijven zoeken naar het schaap met 5 poten.
Bij een ander perspectief, moet je wel durven natuurlijk. Een voordeel van een ander perspectief is dat je een extra boost geeft aan de eigen medewerkers. Je creëert energie bij de managers en geeft de medewerkers zicht op collega´s om de werkdruk te verminderen.
Vanuit mijn jarenlange ervaring, kan ik met zekerheid zeggen, dat de beste sollicitant zeker niet altijd de beste medewerker is. We hebben wel eens een kandidaat aangenomen waar we twijfels bij hadden. Puur omdat de druk op de vacature heel groot was, toch de kandidaat aangenomen. Het bleek een gouden greep en uiteindelijk de trouwste medewerker, met prima vakkennis.
Sollicitaties blijven hele onnatuurlijke gesprekken, waar ieder een eigen belang heeft. Hoe je de kandidaten ook test of door de mangel haalt, je weet pas na een tijd of het echt de juiste match is. Dit is een extra reden, om te pleiten, buiten de gebaande paden te kijken. Je moet roeien met de beroepsbevolking die er is. Meer weten? Neem gerust contact met mij op.