De kandidaat Promoter score (cNPS) is een snelle en krachtige manier om te meten hoe de kandidaat het werving- en selectieproces, de “Candidate Experience” heeft ervaren. Je kunt de score ook vergelijken met andere bedrijven en branches.
De candidate Net Promoter Score (cNPS) is een afgeleide van de NPS score, een metriek ontwikkeld door Fred Reichheld van Bain & Company. De reden voor het ontwikkelen en gebruiken van de NPS-score was de behoefte aan een eenvoudige, maar effectieve manier om klantloyaliteit te meten die direct gelinkt kon worden aan bedrijfsresultaten.
De (c)NPS biedt een gestandaardiseerde en gemakkelijk te interpreteren metriek die bedrijven helpt om snel feedback te verzamelen en te reageren om klantloyaliteit of kandidaat tevredenheid te verbeteren en kosten te besparen.
Je stelt kandidaten, de navolgende vraag:
"Hoe waarschijnlijk is het dat u ons bedrijf, als werkgever, zou aanbevelen aan een vriend of collega?"
De berekening is als volgt
Kandidaten beantwoorden deze vraag op een schaal van 1 – 10, waarbij:
- 1 – 6 = Detractors: ontevreden klanten die negatieve feedback kunnen geven
- 7 – 8 = Passives: tevreden klanten maar niet enthousiast
- 9 – 10 = Promoters: zeer tevreden klanten die het bedrijf actief aanbevelen
cNPS score = het aantal Promoters minus het aantal Detractors: door aantal respondenten X100
De cNPS score ligt tussen de -100 en + 100. Het is afhankelijk van de branche en bedrijfstype wat een gemiddelde of goede cNPS score is. Een positieve score begint bij +1. + 10 tot 30 is redelijk, boven de 30 is goed en boven de 50 is uitstekend.
Om de cNPS score in een juist perspectief te plaatsen, is het van belang bredere vragen stellen in een kwantitatief onderzoek. Met de uitkomsten weet je als bedrijf precies wat je moet doen om de Candidate Experience te verbeteren.
Ben je geïnteresseerd hoe jouw kandidaten het werving en selectie proces ervaren, neem dan contact met mij op. Ik doe onafhankelijk onderzoek met een op ervaring gebaseerde vragenlijst, die staat in de betrouwbare tool van onderzoekdoen.nl. Klik hier voor meer informatie.