Candidate Experience

Binnen 6 weken glashelder inzicht in wat je moet doen om de juiste kandidaten aan te nemen én te behouden 

Zonder aannames, maar op basis van keiharde data uit enquêtes of QuickScans.



wervingsanalyse


 Van operationeel naar
strategisch niveau

Als recruiter ben goed je in je vak. Als team weten jullie precies hoe het zou moeten. Alleen het is te druk teveel vacatures en te weinig tijd. Hiring managers en medewerkers hebben ook weinig tijd. Ondanks de noodzaak zakt recruitment lager op de prioriteiten lijst.  Er komen kandidaten binnen maar niet de juiste, vacatures blijven lang open staan. Het lukt je niet boven de waan van de dag uit te stijgen.  

In de kern merk je dat recruitment te vaak blijft hangen op operationeel niveau. Je werkt vooral vanuit aannames, een onderbuikgevoel of losse feedback van kandidaten. Data zit verscholen in veel systemen maar je krijgt geen antwoord op je vragen. Het ontbreekt simpelweg aan data waarmee je keuzes kunt onderbouwen richting het MT of collega'

Precies dát is waar ik jou mee help

Het is tijd om recruitment op strategisch niveau aan te pakken. 

 Van achter de feiten aanlopen naar structureel goede kandidaten aannemen

Het is druk, je wilt groeien. Het is nodig om echt goede mensen aan te nemen om jullie doelen te bereiken. Ondanks de noodzaak zakt recruitment lager op de prioriteiten lijst.  

Er reageren kandidaten op de vacature maar niet de juiste, vacatures blijven lang open staan. Het lukt je niet boven de waan van de dag uit te stijgen. Je betaalt veel geld aan bureaus en arbeidsmarktcommunicatie en nog helpt het niet in het aannemen van de juiste mensen. 

Je weet niet hoe het komt, maar je weet wel dat je wilt groeien en grip wilt krijgen op de kosten. Je wilt de juiste dingen doen om mensen aan te nemen. Je begrijpt dat lange processen niet helpen maar weet niet hoe het anders moet. 

Precies dát is waar ik jou mee help. Ik zorg ervoor dat jullie zicht krijgen op hoe het nu gaat waarom niet de juiste kandidaten reageren en waarom het niet lukt dat als ze wel reageren ze niet starten. 

Het is tijd om inzicht en grip te krijgen op recruitment


null

Een QuickScan of Enquête voorkomt dure mismatches – die al snel oplopen tot anderhalf keer het jaarsalaris – én het verlies van waardevol talent. Denk aan kandidaten die zich terugtrekken, onterecht worden afgewezen of simpelweg nooit op de juiste plek belanden.  Dat kost je gemiddeld €33.000 per gemiste hire. Je krijgt grip op wat er écht speelt achter je instroom:  waarom het misgaat,  waar het wringt, en – nog belangrijker – hoe je het voorkomt.

Even voorstellen

Ik ben Evelijn – recritmentstrateeg, verbeteraar, sparringpartner en vooral: iemand die dingen in beweging zet.

Met ruim 30 jaar ervaring in HR en Recruitment weet ik precies hoe de dynamiek binnen recruitmentprocessen werkt. Van het begeleiden van grote reorganisaties en het ontslaan van 200 medewerkers, tot het succesvol aannemen van 100 mensen binnen één jaar: ik heb het allemaal gezien, gedaan en ervaren.

Naast mijn ervaring heb ik opleidingen afgerond in arbeidsverhoudingen en personeelswerk (HBO), Post HBO veranderingsmanagement, strategische coaching, Disc Training en Cialdini’s influence training. Bovendien werk ik nauw samen met Onderzoekdoen.nl voor betrouwbare, statistisch onderbouwde resultaten.

En wat ik vooral ben? Onafhankelijk, eerlijk en scherpzinnig. Bij mij krijg je geen politiek correcte praatjes, maar concrete, heldere feedback waarmee jij direct stappen kunt zetten.

null



null

werving-kandidaten

Binnen 6 weken concrete verbeterpunten

Succesvol recruitment hoeft geen maanden te duren. Sterker nog, met mijn aanpak zie je binnen slechts 6 weken al exact waar de kansen en verbeterpunten liggen in jouw werving en selectie proces.

Hoe snel kun jij resultaat verwachten?

  • Binnen de eerste weken krijg je al concrete inzichten uit de enquête of quickscan die we uitzetten. Geen aannames meer, maar duidelijke feedback over hoe kandidaten jouw werving en selectie proces ervaren.

  • Meteen daarna ontvang je praktische aanbevelingen waarmee je direct aan de slag kunt. Dit betekent dat je direct kunt beginnen met het verbeteren van je sollicitatieproces – wat meteen leidt tot een betere Candidate Experience én kwalitatief betere instroom.

Dit is wat je kunt verwachten ...

Bij mij geen ellenlange trajecten waarin je maanden moet wachten op resultaat. We werken in duidelijke, concrete stappen van telkens 2 weken. Dit betekent dat je niet alleen snel inzicht krijgt, maar ook snel resultaat ziet.

Stap 1

Na ons intakegesprek weet precies wat je kunt verwachten. Samen hebben we het onderzoek afgestemd en AVG-proof gemaakt. Alles staat klaar. Geen zorgen meer over privacy of planning, maar rust omdat alles professioneel is geregeld.


Stap 2

Voordat de enquête of quickscan start, leggen we  afspraken vast over privacy en de omgang met persoonsgegevens. Ik werk samen met onderzoekdoen.nl een betrouwbare ­partner. Jij houdt focus op je dagelijkse werk – ik regel de rest.


Stap 3

Je ontvangt een helder, praktisch rapport. Geen dikke stapels papier, maar direct toepasbare acties waarmee je meteen verbeteringen doorvoert. Binnen een paar dagen kun je al starten met het optimaliseren van je werving en selectie.


Stap 4

Wil je intern iedereen mee krijgen, van medewerker tot hiring manager? Dan kom ik  langs voor een interactieve workshop. Zo zorg je voor draagvlak en zet je  stappen richting een sterkere Candidate Experience. Wil je meer? Kijk bij advies en ondersteuning


Voor wie is dit geschikt?

Grote organisaties

(vanaf ± 500 medewerkers)

    Werk je als recruitmentmanager, HR-businesspartner of TA-lead? Dan herken je dit waarschijnlijk:

    ✅  Je team werkt hard, maar blijft hangen in de operatie.
    Er is genoeg kennis, maar geen tijd om boven de waan van de dag uit te stijgen. Je loopt achter vacatures aan, terwijl je eigenlijk nú een wervingsplan wilt voor komend jaar. Recruitment voelt als ad hoc brandjes blussen. W&S-bureaus worden te snel ingeschakeld en structurele verbetering blijft liggen.

    ✅  De werving ligt (deels) in de lijn – maar je hebt er geen zicht op.
    Hoe worden de gesprekken gevoerd? Is er onderscheid tussen eerste en tweede ronde? Wordt er gelet op doorlooptijd, of vooral op de agenda van de manager? Wat je wél ziet: veel afwijzingen, weinig resultaat.

    ✅  Er is genoeg data, maar geen bruikbare inzichten.
    Er wordt van alles gemeten – door marketing, bureaus of in systemen – maar je weet niet via welk kanaal je de juiste kandidaten vindt, waarom kandidaten afhaken (zelfs na een aanbod!), of hoe lang ze in het proces zitten. Laat staan hoe ze het ervaren.

    ✅  Draagvlak ontbreekt.
    Hiring managers zoeken de onvindbare 'unicorn' met ervaring bij een soortgelijke organisatie. Ze schuiven verantwoordelijkheid voor het aanleveren van de juiste kandidaat volledig naar recruitment, nemen zelf nauwelijks actie, delen bijvoorbeeld geen vacatures, of kijken niet in hun eigen netwerk. Ze hebben ook geen tijd zich te verdiepen hierin want hun eigen werk loopt al over. 

    ✅  Het verloop is hoog – zeker binnen het eerste jaar.
    Je hebt geen duidelijke oorzaak, maar de gevolgen zijn overduidelijk: verlies aan kennis, hoge kosten en groeiende frustratie.

    ✅  Met een enquête krijg je harde, gedragen inzichten.
    Geen losse flarden feedback, maar scherpe input waarmee je écht kunt sturen – en recruitment eindelijk op strategisch niveau krijgt.


Wat levert dit op?

Dit traject gaat over een blijvende transformatie in de organisatie.

✅ Eindelijk grip je instroom:
Je hebt eigen data in handen waarmee je strategische keuzes maakt. Geen aannames meer, maar keiharde feedback uit jouw eigen praktijk. 

Organisaties die data gedreven werken vullen vacatures tot 2 keer sneller.

✅ Zelf aan de knoppen kunt draaien:
Je weet exact waar je moet bijsturen om betere kandidaten aan te trekken én te behouden. Recruitment is niet langer een operationeel gedoe, maar een helder, strategisch onderdeel van je organisatie.

Bedrijven met een sterk recruitment proces besparen gemiddeld €10.000 aan gemiste  productiviteit per openstaande vacature per maand.

✅ Recruitment een gezamenlijk gedragen onderwerp:
Alle betrokkenen krijgen inzicht in hun impact op de instroom en werken samen naar hetzelfde doel. Je creëert draagvlak en eigenaarschap binnen je team en organisatie.

Teams die hierin samenwerken verhogen de conversie van sollicitant naar hire met 30%.

✅ Kwalitatief betere kandidaten aantrekken die passen én blijven:
Geen lapmiddelen, maar echte matches met jouw cultuur. Je versterk je je werkgeversmerk en verlaagt het verloop binnen het eerste jaar.
Een goede match verlaagt het early-leaver-percentage met 33%.

✅ Van chaos naar controle
Je voelt je niet meer onzeker, gefrustreerd of overweldigd. Je weet nu precies wat er speelt en hoe je het moet aanpakken. Je hebt strategische grip en werkt vanuit vertrouwen en regie.

Resultaat? Minder stress, grip op je recruitmentproces en tot 50% minder verlies aan kandidaten in het proces.





null

Kies zelf hoe je wilt starten

Niemand wil het gevoel hebben dat er maar één weg is. Daarom bied ik je meerdere opties, zodat je altijd een route kiest die past bij jouw situatie, jouw organisatie en jouw ambities:

Quickscan – compact en snel inzicht

vanaf € 6500

Je kiest voor een korte, krachtige QuickScan als je snel wilt weten waar het misgaat en wat je meteen kunt verbeteren. Binnen enkele weken heb je praktische inzichten en direct toepasbare verbeterpunten waarmee je meteen stappen zet.

Uitgebreide enquête – diepgaand onderzoek

vanaf € 9000

Je kiest voor de uitgebreide enquête als je écht diepgaand wilt weten wat er speelt binnen je werving en selectie proces. Ideaal als je veel sollicitatiegesprekken voert en meer strategische onderbouwing nodig hebt voor grote verbeteringen.

Quickscan of enquête + presentatie/workshop

vanaf € 12.000

Wil je niet alleen inzicht, maar ook direct draagvlak creëren in je organisatie? Kies dan voor een QuickScan of enquête mét interactieve workshops. Hiermee zorg je ervoor dat alle betrokkenen snappen waarom het belangrijk is en wat er moet gebeuren.

Dit zeggen klanten 

over een samenwerking

"Eindelijk strategische jaar plannen die werken"

Met haar kennis, ervaring en enthousiasme is ze een fijne collega en sparringpartner. Ze heeft binnen de bank o.a. de strategische jaarplannen voor Scrum en Agile, EC Inkoop en Klantintegriteit opgezet, die ook werken. Ze is zeer actief in searchen. Organiseerde ze met groot succes diverse Meet & Greets. En denkt verder dan 'alleen werving'. "Hoe kunnen we succesvol zijn, hoe zetten we onszelf op de kaart", en zoekt daarin actief de samenwerking met haar stakeholders. Ook speelt ze een actieve rol binnen het team en heeft goed oog en oor voor wat er speelt. Ze snapt snel wat er moet gebeuren en waar de behoefte ligt, zowel bij de business als bij de kandidaat. Oprecht persoonlijk aandacht! Bedankt Evelijn voor je kennis, enthousiasme en je inzet. Je bent een topper en een aanwinst voor ons team.

Vera - Corporate Recruiter

"Door de Enquête en advies  kunnen eindelijk strategische keuzes maken"

    Bij Brocacef/BENU hebben we een prettige Candidate Experience hoog op de agenda staan en daarom hebben we de hulp van De Recruitmentspecialist ingeroepen om 'het net op te halen' en een advies uit te brengen. Door het meten van de Candidate Experience (waarbij onder andere naamsbekendheid, cultuur, sollicitatieproces en gesprekken worden onderzocht), krijg je eigen data in handen waarmee je strategische keuzes kunt maken. De concrete uitkomsten en adviezen maken inzichtelijk welke verbeterpunten prioriteit moeten krijgen en helpen om een duidelijk doel te stellen voor het komende jaar. Daarnaast kan deze data bijdragen aan een breder draagvlak binnen de organisatie. Alle betrokkenen bij het aannemen van medewerkers krijgen inzicht in de effecten van hun handelen op de instroom. Hierdoor wordt recruitment steeds meer een gezamenlijk gedragen onderwerp.

Femke Menkveld - Team Lead Recruitment
"She is successful, due to her achievement orientation  and stakeholder management"

Evelijn has actively contributed to successful identification and attraction of new joiners to Fujitsu. She is well capable of building fruitful relations and her achievement orientation has helped secure success.


Her skills regarding stakeholder management, her can do mentality and her interpersonal interaction were swiftly valued by multiple stakeholders in the organisation. She has a calm and mature way in her dealings with others. In combination with her persuasiveness she was found to be an asset to the recruitment tasks we have trusted her with.

Vincent Kranenburg - Head of HR Fujitsu

Veelgestelde vragen Wervingsanalyse en Verbeterplan

Hoe zit het met de privacy van de kandidaten?

De privacy van de kandidaten is gegarandeerd, en de vragen zijn zo opgesteld dat de antwoorden niet naar individuele personen te herleiden zijn. Hierdoor kunnen kandidaten eerlijk en zonder zorgen hun feedback geven.

Hoe werkt de samenwerking met Onderzoekdoen.nl

De enquêtes staan in de tool van Onderzoekdoen.nl. Ze voldoen aan de ISO 27001, BIO BBN1, ISO 9001, Data & insights network, de data staan in Nederland. Ik ben door hen opgeleid en wordt bij statistische uitdagingen door hen ondersteund.

Non disclosure agreement & Privacy

Het onafhankelijk meten van de Candidate Experience door de Recruitmentspecialist vereist het delen van gevoelige bedrijfsinformatie en kandidatenfeedback. Het afsluiten van een Non Disclosure Agreement (NDA) waarborgt de vertrouwelijkheid van deze gegevens, voorkomt misbruik en beschermt de privacy van alle betrokkenen. Hierdoor kunnen we open en eerlijk onderzoek doen, wat resulteert in betrouwbare en bruikbare inzichten voor jouw bedrijf.

Zijn er mogelijkheden voor bedrijfsspecifieke vragen

Het is mogelijk om extra vragen toe te voegen die specifiek voor jouw bedrijf van belang zijn. Denk hierbij aan vragen over de ervaring met assessments of verschillende locaties. Daarnaast kunnen de vragen ook in het Engels worden opgesteld.

Extra vraagmodules

De Candidate Experience bestrijkt het gehele proces vanaf het eerste contact tot en met de afronding. Er zijn extra modules ontwikkeld om diverse aspecten te meten, waaronder:

- Beleving van jouw bedrijfsnaam door kandidaten, conversieratio van aangenomen kandidaten
- Imago en bedrijfscultuur van het bedrijf, bij kandidaten
- Ervaring van nieuwe medewerkers met het indiensttredingsproces
- Ervaring met de sollicitatie tooling en website
- Redenen waarom sollicitanten reageren op de vacature

Begin eenvoudig met een gratis call

Laten we eerlijk zijn: je hoeft nu nog geen grote beslissingen te nemen. Je hoeft nog niet te bepalen of je een quickscan, een uitgebreide enquête, of zelfs een interne presentatie wilt.

Wat je wél wilt, is helderheid:

  • Waar liggen jouw belangrijkste verbeterpunten?

  • Hoe kan ik je concreet helpen om snel grip te krijgen op recruitment?

  • Welke aanpak past het beste bij jouw situatie?

Precies dát bespreken we samen in een korte, praktische quickscan-call van ongeveer 30 minuten.

Deze call verplicht je tot niets. Je krijgt simpelweg duidelijkheid over wat er mogelijk is, wat er nodig is, en wat het je oplevert. Daarna beslis jij of we samen aan de slag gaan.

Dus, wil je binnen een half uur helder hebben waar je écht staat en wat jouw volgende stap kan zijn?

Plenty of space for a smooth sub-title!

null